„Oči sveta sa upierajú na nás a viem, že v tomto momente prežijeme lepšiu spoločnosť,“ uviedol Calhoun v liste zamestnancom, v ktorom sa odvolával na to, že „bezpečnosť a kvalita sú v popredí všetkého, čo robíme“.
Dave Calhoun oznámením svojej demisie tak čiastočne umlčal kritikov volajúcich po jeho odstúpení, keďže Boeing čelí jednému bezpečnostnému škandálu za druhým. Na druhej strane do konca roka tak s najväčšou pravdepodobnosťou bude aj naďalej poberať základný plat 120 000 dolárov mesačne bez bonusov.
Americký letecký gigant je pod paľbou kritiky kvôli problémom s bezpečnosťou. Napríklad v januári 2024 sa jednému z lietadiel počas letu spoločnosti Alaska Airlines asi 5 000 metrov nad zemou utrhli dvere.
Čítajte viac České aerolinky SmartWings majú nebezpečné Boeingy, ktorým za letu odpadli dvereVyšetrovanie incidentu napríklad ukázalo, že bezpečnostné nity, ktoré mali držať dvere neboli zle privarené, ony tam neboli vôbec.
Boeing odvtedy čelí prísnej kontrole zo strany amerických regulačných orgánov a úrady obmedzili výrobu, zatiaľ čo sa spoločnosť pokúša vyriešiť problémy s bezpečnosťou a kvalitou.
Pokrytecký riaditeľ
„Ako všetci viete, havária letu 1282 spoločnosti Alaska Airlines bola pre Boeing zlomovým okamihom,“ napísal Calhoun vo svojom liste pre zamestnancov. „Musíme na túto haváriu reagovať s pokorou a úplnou transparentnosťou. Bezpečnosť a kvalita musí predstavovať prioritu na každej úrovni nášho podniku,“ napísal Calhoun pomerne pokrytecky, keďže práve počas jeho pôsobenia vedenie spoločnosti Boeing sústavne ignorovalo varovania vlastných bezpečnostných inšpektorov.
Čítajte viac Boeing, ktorému uleteli za letu dvere, nemal zle utiahnuté skrutky. Nemal ich tam vôbecJedného z nich dokonca firma zažalovala a ten pred hrozbou miliónovej prehranej žaloby spáchal tento rok samovraždu.
Americký Federálny úrad pre letectvo (FAA) nedávno nariadil kompletný audit montážnych liniek v továrni Boeingu neďaleko Seattlu, kde spoločnosť vyrába lietadlá ako Alaska Airlines 737 Max.
Incident iba zvýšil kontrolu spoločnosti Boeing na najvyššiu úroveň od dvoch havárií lietadiel Boeing 737 Max v rokoch 2018 a 2019, pri ktorých zahynulo 346 ľudí. Bol to práve Calhoun, ktorý tlačil na výrobu problémových lietadiel 737-MAX ešte predtým, ako sa technikom podarí vyriešiť všetky technické problémy nového lietadla.
Haváriu oboch lietadiel spôsobil chybný systém automatického vyrovnávania lietadla, o ktorom ani len pilotom nepovedali a nebola o ňom zmienka v žiadnom bulletine pre pilotov. Riaditeľ Calhoun to obhajoval tým, že nechceli pilotov preťažovať zbytočnými technickými informáciámi.
Faktom je, že keby piloti o tomto systéme vedeli, tak by ho vedeli včas vypnúť a prebrať manuálnu kontrolu nad lietadlom. Namiesto toho chybné zariadenie spôsobílo, že obe lietadlá sa strmhlavo zrútili k zemi, pričom piloti netušili, prečo sa lietadlo správa nekontrolovateľne.