Hľadať
Notifikácie 📣

Chceš dostávať čerstvé novinky?

Sledujte nás
Nastavenia súkromia

Takto chránime tvoje údaje - GDPR

domov

České aerolinky SmartWings majú nebezpečné Boeingy, ktorým za letu odpadli dvere

Problém s odpadnutými dverami za letu nad Aljaškou je k Slovensku oveľa bližšie, ako by sa mohlo zdať. Rovnakými lietadlami totiž lietajú Slováci na dovolenky s charterovou spoločnosťou SmartWings. Od incidentu nad Aljaškou minimálne jeden stroj českej spoločnosti ani raz neletel.

24.01.2024 07:00
Boeing 737 Max 8 SmartWings Foto:
Boeing 737 MAX 8 českej spoločnosti SmartWings

Najmä v lete s najväčím českým leteckým operátorom SmartWings lietajú na dovolenky tisíce ľudí zo Slovenska. Práve SmartWings má vo svojej flotile ako jeden z mála európskych prepravcov rizikové lietadlá Boeing 737–900ER.

Nie je to síce úplne rovnaký typ ako Boeing 737 MAX 9 spoločnosti Alaska Airlines, ktorému 6. januára za letu z ničoho nič uleteli núdzové dvere, no konštrukcia trupu a núdzových východov je v oboch prípadoch rovnaká.

zväčšiť Boeing 737-900ER českej spoločnosti SmartWings... Foto: Defence News
Smartwings-dvere-grafika defenmce news Boeing 737-900ER českej spoločnosti SmartWings má rovnaký trup a zabezpečenie núdzového východu, ako lietadlo Alaska Airlines, ktorému sa 6. januára 2024 za letu uvoľnil kryt východu a lietadlo muselo núdzovo pristáť.

Preto americký letecký úrad (FAA) a obratom aj európska letecká agentúra EASA uzemníli nielen dotyčný typ 737 MAX 9 ale aj staršie modely 737–900ER, aké prevádzkuje aj SmartWings. Podľa agentúry Reuters je v EÚ registrovaných iba päť lietadiel 737–900ER, no dve z nich má SmartWings, ktoré svoje lietadlá nešetrí v hangári, ale využíva naplno.

Český Boeing po nehode Alaska Airlines dolietal

Český letecký operátor má dva stroje, ktoré EASA prikázala podrobne skontrolovať, inak im nedovolí lietať v EÚ. Ich registračné značky sú OK-TSM a OK-TSI. Ide o dva staršie Boeingy 737–900ER. OK-TSM má 16 rokov a prvý let absolvoval v novembri 2007. Jeho mladši súrodenec OK-TSI má 12 rokov. Obe lietadlá pôvodne patrili indickej leteckej spoločnosti Spice Jet. V rokoch 2015 a 2016 sa oba stroje presunuli do Českej republiky.

Oba Boeingy spoločnosti SmartWings podľa leteckej databázy ešte počas vianočných sviatkov rozvážali turistov z Prahy do Egypta a na Kanárske ostrovy. Lietadlo OK-TSM absolvovalo svoj posledný let do Fínska a späť do Prahy päť dní po incidente s odpadnutými dverami nad Aljaškou. Odvtedy sa z Prahy nepohlo. To časovo sedí s rozhodnutím amerického úradu a následne aj európskej agentúry EASA o uzemnení a podrobnej kontrole lietadiel MAX 9, ku ktorým po niekoľko dňoch pridali aj typ 900ER.

Druhé lietadlo OK-TSI bolo v čase incidentu a uzemnenia tohto typu boeingov v Saudskej Arábii, kde absolovavalo ešte niekoľko letov ale iba vrámci saudského kráľovstva. Príkaz FAA a EUSA tým neporušili, keďže sa vzťahujú iba na územie USA resp. EÚ. Lietadlo OK-TSI sa vrátilo na základňu 20. januára a odvtedy je podľa dostupných informácií z leteckých databáz na zemi.

Boeing žiada dodávateľov, aby dvere správne pevnili

Nebezpečný incident s uletenými dverami sa iba zhodou okolností neskončil tragicky. A to iba preto, že práve počas tohto letu priamo pri núdzovom východe našťastie nik nesedel. V tom si môže Boeing oddýchnuť.

Náhla dekompresia tak cestujúcim a posádke okrem stresu spôsobila iba zopár škrabncov a prudká zmena tlaku vzduchu jednému chlapcovi údajne strhlo z tela tričko. Pre Boeing je to však ďalšia rana v dôveryhodnosti a spoľahlivosti. Predbežné závery vyšetrovania ukazujú, že núdzový východ, bol zle prinitovaný.

zväčšiť Nájdené odpadnuté dvere, ktoré padli na strom z... Foto: SITA/AP
APTOPIX Oregon Emergency Landing Nájdené odpadnuté dvere, ktoré padli na strom z výšky asi päť kilometrov boli v prekvapivo dobrom stave.

Letecká spoločnosť Alaska Airlines vo vyhlásení uviedla, že zo 65 lietadiel 737 Max 9 vo svojej flotile posádky skontrolovali obložené východy na 18 lietadlách a na viacerých zistili, uvoľnené kryty alebo dokonca úplne chýbajúce kotviace nity.

Agentúra Reuters v utorok večer informovala, že Boeing vydal pre nehodu špeciálny bulletin, žiada subdodávateľov, aby únikové dvere riadne prinitovali a spoj otestovali.

„Zabezpečte, aby pracovné pokyny boli jasné a nepripustili žiadnu chybu. Zabezpečte, aby sa neustále monitorovala kvalita – najmä požiadavky na uťahovanie spojov,“ uvádza sa v prípise Boeingu dodávateľom, ktorý agentúra Reuters má k dispozícii.

Bulletin navrhuje, aby dodávatelia doplnili do pmanuálov požiadavky na krútiaci moment, požadovali od mechanikov, aby zapisovali krútiaci momentu pri upevňovaní nitov a tiež zabezpečili správnu kalibráciu nástrojov.

Spoločnosť Boeing sa agentúre odmietla k veci vyjadriť.

© Autorské práva vyhradené

chyba
Viac na túto tému: #nehoda #FAA #EASA #SmartWings #boeing 737 MAX #Boeing 737-900 #výrobná chyba