Hľadať
Notifikácie 📣

Chceš dostávať čerstvé novinky?

Sledujte nás
Nastavenia súkromia

Takto chránime tvoje údaje - GDPR

domov

ROZHOVOR: Aké je to lietať s americkými Black Hawkami?

František Zsoldos (42) je profesionálny pilot a inštruktor v unikátnom výcvikovom stredisku Slovak Training Academy v Košiciach. Vzťah k letectvu sa v jeho rodine dedí po generácie, on sám pritom lietal na sovietskych vrtuľníkoch MI-17 na mierových misiách v Bosne a Kosove. Dnes však oveľa častejšie ovláda americké vrtuľníky Black Hawk UH-60. S Františkom Zsoldosom sme sa preto porozprávali o tom, aké je to lietať a trénovať novú generáciu pilotov v týchto legendárnych strojoch.

24.11.2020 10:41
DN - František Zsoldos Foto:
ROZHOVOR: Aké je to lietať s americkými Black Hawkami?
debata

Ako ste prišli k tomu, že sa stanete pilotom? Túžili ste po tomto povolaní od detstva?

Od malička som to chcel robiť, môj otec bol stíhacím pilotom, a tým pádom nič iné ako lietanie neprichádzalo do úvahy. Letectvo sa u nás dedí z generácie na generáciu, vždy som teda mal jasnú predstavu, že sa stanem pilotom.

**Mnohí považujú lietanie vo všeobecnosti za nebezpečné. Je lietanie na vrtuľníkoch nebezpečné? **

Lietanie je už len z princípu nebezpečné. Neboli sme stvorení na lietanie, ale na chodenie. Na druhej strane, lietanie je jedna z najbezpečnejších foriem prepráv ak vezmeme v úvahu počet nehôd verzus počet nalietaných kilometrov na osobu. Navyše, máme množstvo postupov a kontrol a technika je na špičkovej úrovni. Máme výcvik, ktorý nám zabezpečí istú úroveň bezpečnosti a tým pádom môžeme výcvik a lietanie považovať za bezpečné.

Pre laikov možno bude zaujímavá otázka – aký je rozdiel medzi pilotovaním lietadiel a vrtuľníkov?

Je to obrovský rozdiel. Lietadlo má pevné krídla a väčšinu času sa pohybuje dopredu a pristávať musí iba na určených dráhach, zatiaľ čo vrtuľník sa pohybuje do všetkých smerov a vo vzduchu dokáže “visieť”. Vrtuľník navyše nebol vymyslený aby pristával na letisku, ale umožňuje pristátie mimo letiska – v teréne, na šikmých plochách, medzi stromami, čo ho robí mimoriadne unikátnym strojom.

**Aké náročne je naučiť sa ovládať vrtuľník? **

Treba mať na to isté vlohy, no vo všeobecnosti sa dá povedať, že ovládať vrtuľník môže po patričnom tréningu takmer každý. Než sa tak stane, treba sa však na to pripravovať teoreticky, aby človek zvládal rôzne systémy – ako vrtuľník pracuje, ako funguje aerodynamika, meteorológia, navigácia. No a potom veľa praktického výcviku, dovolil by som si povedať, že dlhé roky výcviku.

DN -

**Ako vyzerá výcvik pre nových adeptov na pilotov, z čoho pozostáva? **

Výcvik na pilotov sa skladá najmä z teoretickej prípravy. Začíname s angličtinou, potom pokračujeme v odborných predmetoch, ako je navigácia, mechanika, aerodynamika letu, konštrukcia vrtuľníka. Potom pokračujeme teoretickou prípravou – ako sa vrtuľník ovláda, aké úlohy budeme plniť, aké sú limity vrtuľníka, naštudujeme si prevádzkové príručky k danému konkrétnemu typu. A potom veľmi veľa času strávime samotným lietaním, fyzickým výcvikom.

**Vieme si letecký výcvik predstaviť ako výcvik v autoškole? Má inštruktor vždy kontrolu nad strojom? **

Je to presne ako v autoškole, dokonca aj viac, pretože v autoškole inštruktor volant nemá. Ja mám plné riadenie nad celým vrtuľníkom a kedykoľvek ho môžem prebrať. A s povelom – „My control“ alebo „Preberám riadenie“, žiak púšťa riadenie a ja zachraňujem situáciu a opravujem jeho chybu.

**Lietať vrtuľníkom je bezpochyby atraktívne povolanie, no myslíte si, že aj súčasná generácia mladých ľudí sa chce stať pilotmi? **

Určite ide stále o atraktívne povolanie, o ktoré je aj dnes veľký záujem. Svedčia o tom takmer neustále naplnené kapacity vo výcvikovom stredisku Slovak Training Academy. Toto povolanie nepatrí medzi úplne bežné, mňa osobne stále neskutočne baví ten pocit, že človek ovláda takto obrovský stroj.

**Slovak Training Academy v spolupráci s Leteckou fakultou Technickej univerzity oživili históriu leteckého výcviku v Košiciach. Ako vidíte budúcnosť tohto výcviku? **

Budúcnosť vidím veľmi pozitívne. Rozbehol sa tu veľký krásny projekt. V Košiciach je veľké množstvo študentov, veľké množstvo techniky a samozrejme ľudí, ktorí tu pracujú – či už pozemný personál, ale aj inštruktorov, čo je ideálny mix faktorov. Okrem toho máme k dispozícii tiež veľké výcvikové stredisko na pomery Slovenska, ale aj na pomery Európy. Je tu perspektíva rastu, tak nech sa nám lieta dobre a bezpečne.

**Vieme, že letka v Slovak Training Academy má k dispozícii 20 vrtuľníkov, od ľahkých po ťažké, aký je rozdiel pilotovať napríklad malý MD-530 a legendárny Black Hawk? **

Logicky tam je istý rozdiel, no napriek tomu je tam strašne veľa podobných vecí. Princíp lietania a ovládania je úplne rovnaký. Rozdiel je v hmotnosti a výkone vrtuľníka. MD-530 váži zhruba jeden-a-pol tony, kdežto Black Hawk je vrtuľník, ktorý váži až 12 ton. Je tam iná zotrvačnosť, iné rozmery vrtuľníka. V Black Hawku je navyše posádka 2 – 3 ľudí, takže aj tá spolupráca posádky je trošku iná než v malom vrtuľníku.

Ako vnímate fakt, že legendárne stroje UH-60 Black Hawk, na ktorých lietate aj vy, sa dostali aj do výzbroje Vzdušných síl Ozbrojených síl Slovenskej republiky?

Je to zvláštne, pretože pred pár desaťročiami by to nebolo možné. Je to vývoj, sú to najmodernejšie vrtuľníky, ktoré momentálne na svete v tejto kategórii existujú, takže určite to vnímam ako pozitívnu vec.

debata chyba
Viac na túto tému: #USA #vrtuľník #Black Hawk #OS SR #MO SR #Slovak Training Academy