Firma by mala do roku 2027 zmodernizovať všetkých 14 prieskumných lietadiel zapojených do systému vzdušného včasného varovania známy pod skratkou AWACS.
„Modernizácia zabezpečí, že NATO zostane svetovým lídrom v tejto technologickej náročnej oblasti,“ konštatoval generálny tajomník NATO Jens Stoltenberg s tým, že s novými komunikačnými technológiami budú schopné aj naďalej slúžiť na ochranu všetkých členských krajín NATO.
V poslednom čase boli lietadlá AWACS nasadené po útokoch v New Yorku 11. septembra 2001, ďalej počas ukrajinsko-ruského konfliktu na Donbase, proti Islamskému štátu, či tureckom útoku v Sýrii. Lietadlá systému AWACS s charakteristickým tanierom na chrbte trupu sa využívajú nielen na hliadkovanie, ale aj pri prírodných katastrofách, evakuácií, či teroristických útokoch. V priebehu ôsmych hodín dokážu preskúmať až 310 000 kilometrov štvorcových, čo je oblasť veľká ako napríklad Poľsko, či Taliansko.
Zastaralá technika na palube
Prvé Boeingy E-3 (z modelu 707) systému AWACS kúpilo NATO ešte v roku 1977, teda dávno pred štartom súčasného internetu. Tomu zodpovedá aj vstavaní technika. Posledné kusy sa vyrobili ešte v roku 1992. Upgrade Boeingov sa bude týkať najmä pozorovacej ale aj telekomunikačnej techniky, aby boli lietadlá zbierať, spracovať ale aj posielať viac informácií.
Nahradia ich drony?
Niektoré úlohy veľkých lietadiel pritom preberajú nanovo vyvíjané autonómne drony schopné lietať až 40 hodín bez pristátia. Odborníci z NATO upozorňujú najmä politikov, aby sa rozhodli, či AWACS v súčasnej podobe má fungovať aj po roku 2035. Pri súčasnom vývoji autonómnych bezpilotných lietadiel z programu sa budú javiť veľké a drahé lietadlá Boeing ako zbytočné. Práve pred týždňom pristál prvý dron systému AGS na základni v Taliansku. Na vývoji sa pritom podieľali aj slovenské spoločnosti Aliter Technologies a Konštrukta Defence.
V blízkej budúcnosti sa predpokladá, že AWACS sa transformuje a v roku 2022 sa vytvorí jednotná sieť satelitov, dronov a lietadiel, ktoré budú spoločne vykonávať prieskum.