Španielsko v utorok potvrdilo svoju účasť na novej koalícii na ochranu obchodných lodí v Červenom mori. Svoju činnosť bude Madrid koordinovať s Európskou úniou a NATO. Zdroje z prostredia ministerstva obrany v Madride uviedli, že Španielsko nebude v oblasti Červeného mora uskutočňovať žiadne zásahy na vlastnú päsť, ale spolu s ostatnými členmi námornej koalície.
Húsíovia od začiatku konfliktu medzi Izraelom a hnutím Hamas v Pásme Gazy vystupňovali útoky dronmi a strelami na lode v Červenom mori. Cez túto námornú trasu a následne Suezský prieplav prechádza až 12 percent svetového obchodu, čo predstavuje tovar za viac ako tri bilióny (3 000 000 000 000) eur.
Americký minister obrany Lloyd Austin v pondelok 18. decembra oznámil vytvorenie desaťčlennej koalície na ochranu obchodných lodí plaviacich sa cez Červené more pred útokmi jemenských húsíjských povstalcov, ktorých podporuje Irán.
Účasť na tejto námornej koalícii okrem USA prisľúbil Bahrajn, Veľká Británia, Kanada, Francúzsko, Taliansko, Holandsko, Nórsko, Seychely a Španielsko. Štáty tak reagujú na hroziaci kolaps svetového obchodu a najmä dodávky ropy do Európy a USA z Perzského zálivu.
Niektoré z krajín budú vykonávať spoločné hliadky, zatiaľ čo iné budú poskytovať spravodajskú podporu pre operácie v južnej časti Červeného mora a v Adenskom zálive. Napríklad španielske námorníctvo hliadkuje v regióne už od roku 2009, keď EÚ spustila operáciu na ochranu obchodných lodí pred somálskymi pirátmi.
Veľkí hráči sa boja o lode, ostatní o ceny
Červené more je jednou z najdôležitejších svetových trás pre prepravu ropy a skvapalneného zemného plynu. Je ohraničená prielivom Báb el-Mandeb na juhu neďaleko pobrežia Jemenu a Suezským prieplavom na severe. Húsíovia využili vojnu medzi spriateleným Hamasom a nenávideným Izraelom a začali strieľať na lode údajne smerujúce do Izreala. To je však zo súše prakticky nemožné zistiť. Vo výsledku napádajú obchodné lode bez rozdielu.
Medzi firmami, ktoré pozastavili prepravu, sú dánsky Maersk a britská BP. Maersk oznámil, že niektoré svoje lode presmeruje na trasu okolo juhoafrického Mysu dobrej nádeje, tá je však o zhruba 3 500 námorných míľ, teda asi 10 dní dlhšia. Napriek oznámeniu medzinárodnej námornej operácie Maersk je zatiaľ zdržanlivý a neuviedol, kedy svoje plavidlá znovu pustí cez Červené more a Suezský prieplav.
„Veľmi zaujímavé bude, ak tankery budú pokračovať v presmerovaní dlhšie. BP od včera presmerovala niektoré zo svojich lodí aj okolo Mysu dobrej nádeje. To môže mať vážne dôsledky pre globálny dodávateľský reťazec," vyjadril sa pre BBC Radio 4 šéfredaktor špecializovaných novín Lloyd's List Richard Meade. Podľa neho presmerovanie trás neovplyvní len ropu a jeho cenu, ale mnoho ďalších odvetví, keďže cez Červené more prúdi až 12 percent celkového svetového obchodu.