Ukrajina naďalej intenzívne pracuje na modernizácii svojho bojového letectva na západné štandardy. Po úspešných dohodách o dodávke amerických F-16 a švédskych Gripenov smeruje pozornosť Kyjeva k tretiemu špičkovému západnému stroju: francúzskemu Dassault Rafale. Prezident Volodymyr Zelenskyj potvrdil, že diskusie s Francúzskom o dodávke týchto stíhačiek prebiehajú paralelne s rokovaniami s Američanmi a Švédmi. Francúzsko už urobilo prvé kroky smerom k posilneniu ukrajinského letectva, aj keď sa zatiaľ vyhlo dodávke svojich najnovších stíhačiek.
Prezident Emmanuel Macron už skôr oznámil postúpenie Mirage 2000–5F Ukrajine, pričom tri stroje boli odovzdané po oznámení pri príležitosti 80. výročia vylodenia v Normandii. Koncom roka 2024 mala armáda o päť Mirage 2000–5F menej ako rok predtým. Francúzsky prezident v rámci stretnutia „Koalície dobrovoľníkov“ 24. októbra prisľúbil dodanie dodatočných rakiet protivzdušnej obrany Aster 30, nové školiace programy a ďalšie stroje Mirage. Myšlienka poslať na Ukrajinu priamo lietadlá Rafale bola v Elyzejskom paláci prítomná už minulý rok, ale Generálny štáb ozbrojených síl (EMA) ju vtedy zamietol z dôvodu potreby zachovania operačných kapacít francúzskeho letectva. To však nevylučuje budúcu akvizíciu zo strany Kyjeva.
Pôvodný ukrajinský plán modernizácie letectva, Air Force Vision 2035 z roku 2020, už zvažoval Rafale (spolu s F-16 Viper, F/A-18 Super Hornet a JAS-39 Gripen). Hoci vojna plán narušila, Kyjev sa k nemu vracia s jasným cieľom: celkovo potrebuje 250 nových bojových lietadiel. Doteraz Ukrajina získala sľuby na dodávku 85 stíhačiek F-16 od Holandska, Dánska, Belgicka a Nórska. K tomuto balíku sa minulý týždeň pridala dohoda so Švédskom o získaní 100 až 150 stíhačiek JAS-39 Gripen E/F, najnovšej verzie lietadla Saab.
Prezident Zelenskyj verejne odôvodnil výber Gripenu jeho vysokou efektivitou a nízkymi nárokmi na údržbu. Zdôraznil, že:
- Údržba Gripenu je menej nákladná a vyžaduje menej technikov.
- Výcvik pre skúseného pilota trvá len šesť mesiacov, na rozdiel od dlhšieho výcviku pre F-16.
- Dokáže vzlietať a pristávať aj na improvizovaných dráhach.
Navyše, generálny riaditeľ spoločnosti Saab Micael Johansson pre Financial Times naznačil, že by mohol byť na Ukrajine zriadený závod na konečnú montáž Gripenov, čo by posilnilo dlhodobú obrannú suverenitu Kyjeva.
Ukrajina si uvedomuje, že na dosiahnutie cieľa 250 lietadiel potrebuje viac, a preto zaradila Rafale medzi tri hlavné modely pre modernizáciu (Gripen, F-16 a Rafale). Nie je známe, aký objem objednávky Kyjev od spoločnosti Dassault Aviation zadá. Keďže odobratie stíhačiek z výzbroje francúzskej armády je z dôvodu náhrady za Mirage 2000–5F nepravdepodobné, Ukrajina bude pravdepodobne musieť Rafale objednať priamo. Ak sa potvrdí objednávka na 150 Gripenov a pripočítame 85 sľúbených F-16, na dosiahnutie celkového počtu 250 by Kyjev mohol potrebovať približne pätnásť stíhačiek Rafale, čím by sa francúzsky stroj stal súčasťou nového, plne západného letectva Ukrajiny.