Británia, Taliansko a Japonsko 13. decembra 2024 oznámili spoločné založenie firmy, ktorá má do roku 2035 vyvinúť nadzvukové lietadlo novej generácia a nahradiť ním model Eurofighter Typhoon. V tlačovom vyhlásení uviedli, že ide o „kľúčový moment pre medzinárodný letecký a obranný priemysel.“ TASR píše na základe správy agentúry AFP.
![Kucova airbase](https://ipravda.sk/res/2024/03/04/thumbs/kucova-airbase-stvorec.jpg)
Vznik novej spoločnosti predstavuje výrazný krok vpred od počiatočnej iniciatívy týchto krajín o vývoji spoločného stíhacieho lietadla z roku 2022 nazvanej Global Combat Air Programme (GCAP). Technológia stealth, ktorú na vývoj a konštrukciu nového lietadla využijú, do istej miery eliminuje identifikáciu lietadla pomocou radarov a infračerveného žiarenia. Tento nový dvojmotorový model by malo byť možné prevádzkovať s posádkou i bez nej a jeho súčasťou by mali byť laserové zbrane a virtuálny kokpit. Cieľom projektu je odpovedať na hrozbu Ruska a Číny.
![Laserova zbran na vozidle britskej armady](https://ipravda.sk/res/2024/07/24/thumbs/laserova-zbran-na-vozidle-britskej-armady-stvorec.jpg)
Krajiny sú v iniciatíve GCAP zastúpené svojimi zbrojárskymi spoločnosťami. Britská BAE Systems, taliansky Leonardo a japonská Japan Aircraft Industrial Enhancement (JAIEC) budú mať vo firme každá rovnaký 33,3 percentný podiel. Sídlo spoločnosti sa bude nachádzať vo Veľkej Británii a na jej čele bude stáť Talian, ktorého meno oznámia partneri neskôr. Nový podnik by mal vzniknúť do polovice roka 2025.
![Hirošima](https://ipravda.sk/res/2024/07/16/thumbs/hirosima-stvorec.jpg)
V rámci projektu spoja dva odlišné návrhy nového stíhacieho lietadla – britského Tempest a japonského F-X. V predošlom vývoji modelu Tempest pracovali Briti aj s možnosťou integrácie umelej inteligencie či rozšírenej reality. Podľa riaditeľa BAE Systems nová firma „…bude lídrom vo vývoji novej generácie bojového leteckého systému a vytvorí dlhodobé, vysoko hodnotné a kvalifikované pracovné miesta v partnerských krajinách na desaťročia dopredu.“
Hoci rozpočet firmy zatiaľ zverejnený nebol, riaditeľ spoločnosti Leonardo Roberto Cingolani v novembri oznámil, že talianske ministerstvo obrany na projekt už vyčlenilo 8,8 miliárd eur. Lietadlo by malo byť uvedené do prevádzky v roku 2035, pred konkurenčným európskym projektom FCAS vedeným Parížom, Berlínom a Madridom a očakáva sa, že bude v prevádzke do roku 2070.