Včera bola úspešne zachytená húsíjská raketa mieriaca na letisko Ben Gurion, čo viedlo k tomu, že nedošlo k žiadnym škodám ani zraneniam. Izraelské letectvo (IAF) však v stredu zasiahlo dva prístavy kontrolované húsíami, čím navýšili škody spôsobené letiskovým terminálom, pristávacím dráham a niekoľkým lietadlám vlastneným húsíami minulý mesiac. Teroristická skupina podporovaná Iránom neustále odpaľuje rakety z Jemenu na Izrael počas posledného mesiaca a pol, pričom jedna z nich 4. mája 2025 zasiahla izraelské letisko v Tel Avive, čo viedlo k odvetným útokom na letisko Sana’á a infraštruktúru ovládanú húsíami, píše allofisrael.com.

V súčasnosti milióny Izraelčanov bežia takmer každý deň do krytov kvôli raketám odpáleným z Jemenu. Na začiatku vojny boli rakety s vysokou frekvenciou odpaľované z Gazy a Libanonu, pričom niektoré prichádzali aj z Jemenu. Teraz, keď Hamas a Hizballáh stratili väčšinu svojej vojenskej kapacity, húsíovia odpaľujú niekoľko balistických rakiet každý týždeň. Vyhlásenie izraelského Úradu pre civilné letectvo (CAA) z 28. mája uviedlo, že „frekvencia odpaľovania rakiet zostáva relatívne stabilná – v priemere približne jedna raketa každé dva dni – s týždennými odchýlkami. Na základe minulých zásahov je jasné, že zacielenie je rozptýlené po celej krajine a nezameriava sa výlučne na letisko Ben Gurion.“ Ako sa predpokladalo, sviatok Šavuot v pondelok bol prerušený sirénami varujúcimi pred húsíjskými raketami vo veľkej časti stredného Izraela, vrátane Jeruzalema a častí Judey a Samárie (medzinárodne známej ako Západný breh). Veliteľstvo domácej obrany je teraz schopné posielať varovania pred bezprostrednými útokmi niekoľko minút pred sirénou, čo umožňuje väčšine Izraelčanov dostať sa do úkrytu v dostatočnom čase.

Hoci je viac ako 95 % všetkých rakiet odpálených na Izrael zachytených, prvýkrát od 7. októbra 2023 sa minulý mesiac jednej húsíjskej rakete podarilo vyhnúť izraelskému obrannému systému, pristála blízko letiska Ben Gurion v Tel Avive. Šesť ľudí bolo ľahko zranených a väčšina medzinárodných leteckých spoločností začala rušiť lety do a z Izraela, čím sa cestujúci dočasne stali závislými od izraelských leteckých spoločností El Al, Israir a Arkia. Podľa denníka Times of Israel pred januárovým prímerím húsíovia odpálili viac ako 40 balistických rakiet a desiatky útočných dronov a riadených striel, vrátane jednej, ktorá v júli zabila civilistu a zranila niekoľko ďalších v Tel Avive.

Húsíovia tiež útočili na viac ako 100 obchodných plavidiel v koridore Červeného mora v období od novembra 2023 do januára 2025, potopili dve lode a zabili štyroch námorníkov, čím ochromili významnú obchodnú trasu. Obidve administratívy, Bidenova aj Trumpova, reagovali vojenskou silou, ale operácie boli zastavené, keď húsíovia súhlasili so zastavením útokov na plavidlá. Húsíjský hovorca minulý mesiac pre Newsweek tvrdil, že majú nové zbrane schopné presadiť vzdušnú blokádu Izraela. Rebelské skupiny, vyzbrojené Iránom, zostrelili v posledných mesiacoch najmenej sedem amerických dronov MQ-9 Reaper, informoval Times of Israel.

Odkedy IDF v marci obnovili svoju ofenzívu proti Hamasu, húsíovia odpálili na Izrael 44 balistických rakiet a najmenej 10 dronov a podľa správy libanonských novín Al-Akhbar z piatku vyhlásili svoje plány na útoky na lietadlá patriace spoločnosti El Al a iným izraelským civilným prepravcom. Podľa Times of Israel, zdroje z rebelskej skupiny pre Al-Akhbar povedali, že „nadchádzajúce operácie sa budú líšiť kvantitou a podstatou od predchádzajúcich operácií“ proti Izraelu, pričom uviedli, že plánujú „pridať civilné lietadlá patriace izraelskému subjektu na zoznam cieľov“.

Vyšetrovanie neúspešného zachytenia zo 4. mája nenašlo žiadne chyby v systémoch detekcie rakiet, protokoloch zachytenia ani v mechanizmoch varovania veliteľstva domácej obrany IDF, uviedol JNS. Predbežné vyšetrovanie, ktoré viedol šéf Izraelských vzdušných síl (IAF), generálmajor Tomer Bar, dospelo k záveru, že došlo k „určitej technickej poruche“ na rakete Arrow, ktorá bola odpálená na húsijskú raketu. Predpokladá sa, že zlyhanie zachytávača bolo izolovaným technickým problémom. Najnovšia správa CAA uvádza: „Všetky odporúčané opatrenia po dopade rakety na letisko Ben Gurion boli plne implementované. Patrí sem: Technické opravy predtým identifikovaných porúch; Posilnenie viacvrstvových obranných systémov; Aktualizácie postupov zachytenia; Prevádzkové úpravy na letisku Ben Gurion; Zlepšené protokoly koordinácie medzi operačnými jednotkami (vrátane riadiacej veže Ben Gurion a operačného centra izraelského letectva).“

Vo vyhlásení sa ďalej uvádza: „Ako vždy, v prípade skorého varovania alebo sirény si izraelská CAA, letisková správa a letectvo zachovávajú konzistentnú politiku presmerovania leteckej dopravy z rizikových oblastí a presunu pozemného personálu a cestujúcich do chránených oblastí v súlade s operačnými protokolmi a aktuálnymi okolnosťami. Nedávno bolo vykonané spoločné posúdenie rizika s niekoľkými poprednými medzinárodnými leteckými spoločnosťami. Záverom zostáva, že riziko na letisku Ben Gurion je naďalej účinne zmierňované operačnými a technickými opatreniami prijatými úradmi a prevádzkovateľmi.“