Boeing nepočká na povolenie úradov. 737 MAX sa bude vyrábať ďalej

Boeing plánuje obnoviť výrobu problematických 737 Max niekoľko mesiacov pred tým, ako regulačné orgány schvália jeho opätovné používanie. Média o tom v stredu informoval generálny riaditeľ spoločnosti Dave Calhoun.
Spoločnosť pokračovala vo výrobe lietadla po celý rok 2019, a to aj potom, čo boli v marci všetky modely uzemnené po dvoch smrteľných haváriach, pri ktorých zahynulo 346 ľudí.
Práca na linke bola minulý týždeň dočasne pozastavená.
O pokračujúcom probléme Boeingu píšeme tu.
Calhoun neuviedol žiaden konkrétny dátum o pokračujúcej výrobe. V odpovedi na otázku však povedal, že výroba by sa mala začať veľmi pomaly a mohlo by tak byť už o dva alebo tri mesiace.
Boeing očakáva regulačné schválenie pre lietadlo až v druhej polovici tohto roka. V to isté však dúfali už minulý rok, keď predpokladali, že lietadlo bude vo vzduchu do konca roka 2019. Šéf Federálnej leteckej správy (FAA) Stephen Dickson však 11. decembra povolenie nevydal a všetky lietadlá museli ostať na zemi.
Keďže Boeing neprestal s výrobou modelu aj napriek zákazu používania, stojí na parkovisku pred továrňou asi 400 nových lietadiel, ktoré čakajú na dodanie leteckým spoločnostiam po celom svete. Pre spoločnosť to má obrovský obrovský finančný dopad.

Dopady dostihli aj dodávateľov
Dlhodobé zastavenie výroby môže sťažiť jej opätovné spustenie. Niektorí dodávatelia teraz čelia vlastným finančným problémom v dôsledku odstavenia montážnej linky Boeingu. Jeho najväčší dodávateľ, Spirit AeroSystems (SPR), ktorý vyrába trup a ďalšie súčasti pre model 737 Max, 10. januára oznámil, že prepustí 2 800 zamestnancov vo Wichite v Kansase. Najmenej sedem ďalších dodávateľov Boeingu má podľa ratingovej agentúry Moody’s 10 percent alebo viac zo svojich príjmov z programu 737 Max.
Počas odstávky by spoločnosť nemala prepúšťať svojich zamestnancov, uviedol Calhoun. Vo svojom e‑maile zamestnancom pred týždňom hovorí, že spoločnosť „bude naďalej podnikať kroky na udržanie našich odborných znalostí v oblasti dodávateľského reťazca a pracovnej sily, aby sme boli pripravení na opätovnú výrobu“.