Aero Vodochody ponúklo Slovensku strategickú spoluprácu pri výcviku pilotov

Výrobca podzvukových stíhacích lietadiel Aero Vodochody ponúkol Slovensku možnosť spolupracovať pri výcviku pilotov.
Český výrobca pozdvukových stíhacích lietadiel Aero Vodochody ponúkol Slovensku strategickú spoluprácu pri výcviku pilotov. Česká a Slovenská republika by mohli nadviazať na spoločnú históriu a ťažiť zo vzájomnej spolupráce pri budovaní obrany vzdušného priestoru. Spoločnosť AERO Vodochody AEROSPACE s podporou Ministerstva obrany ČR ponúkla slovenskej strane dlhodobú spoluprácu na výcviku slovenských taktických pilotov v ČR a na Slovensku s využitím nových cvičných lietadiel L‑39NG, ktorej súčasťou je tiež významná priemyselná spolupráca.
V Aero Vodochody prezentovali zástupcovia českého leteckého výrobcu ponuku na strategickú spoluprácu slovenskej delegácii na čele s ministrom obrany Jaroslavom Naďom a náčelníkom Generálneho štábu Ozbrojených síl SR, generálom Danielom Zmekom. České ministerstvo obrany reprezentoval námestník ministra obrany a riaditeľ sekcie pre priemyselnú spoluprácu Tomáš Kopečný.
Slovenská republika prikročila k významnej modernizácii svojich vzdušných síl, ktorej hlavnou súčasťou je postupné vyradenie starších lietadiel MiG-29 a ich náhrada americkými stíhačkami F‑16. Na to nadväzuje rada ďalších krokov vrátane vytvorenia moderného a efektívneho programu výcviku vojenských taktických pilotov.
„Aero Vodochody ako tradičný partner slovenských vzdušných síl predstavilo ponuku na dodávku ôsmich moderných cvičných prúdových lietadiel L‑39NG, ktorej súčasťou by bola významná priemyselná spolupráca, ktorá ráta s rozsiahlým zapojením slovenských firiem do výroby štrukturálnych celkov nového lietadla, ďalších vývojových fáz projektu L‑39NG aj do logistickej podpory či budovania pozemného výcvikového systému,” povedal Jakub Hoda, viceprezident pre obchod a člen predstavenstva Aero Vodochody.
„Česká republika je pre Slovensko najbližším partnerom. Spája nás však nielen minulosť, ale tiež záujem prehĺbovať a rozšírovať rozsah našej vzájomnej spolupráce do budúcna. Počas uplynulých hodín som o týchto možnostiach ale tiež o projektoch, ktoré sa nepodarili spoločne realizovať, hovoril aj s ministrami obrany a zahraničných vecí ČR,” ocenil minister obrany SR Jaroslav Naď. Ako ďalej doplnil, ponuku zo strany spoločnosti Aero Vodochody vníma aj ako jednu z mnohých foriem možných úspor štátnych financií v súvislosti so súčasnou situáciou koronavírusu. „Naši piloti absolvujú výcvik na nové stíhacie lietadlá F‑16 v Spojených štátoch amerických, čo je z pohľadu šetrenia prostriedkov náročné a dlhodobo neudržateľné. Aj preto túto ponuku vítame, najmä pokiaľ ide o možnú spoluprácu s našim stabilným partnerom. Určite túto ponuku vítame a dôkladne ju zvážime,” povedal.
Námestník ministra obrany ČR pre riadenie sekcie priemyselnej spolupráce Tomáš Kopečný uviedol: „Česká a Slovenská republika spoločne boli v minulosti v obrannom priemysle veľmocami. Projekty, kde môže prebiehať spoločná výroba zasa vrátia na mapu značku toho najlepšieho z našej histórie. Som preto rád, že môžeme rokovať o spolupráci, ktorá obsahuje obstaranie cvičných lietadiel a výcviku, ale má tiež umožniť zapojenie slovenského obranného priemyslu do výroby a ďalších pridružených aktivít.”
Kľúčom dlhodobej vzájomnej spolupráce oboch krajín a leteckej firmy AERO Vodochody je príprava výcvikového konceptu pre Vzdušné sily OS SR so zapojením lietadla L‑39NG a komplexného pozemného výcvikového systému. Česká republika je schopná ponúknuť taktický simulačný výcvik ako na L‑39 tak aj na F‑16 vo svojom Taktickom simulačnom centre v Pardubiciach, kde sa cvičia piloti Vzdušných síl AČR a tiež ďalších krajín.
Strategická spolupráca s Aerom Vodochody a Českou republikou by zaistila udržanie schopností letového výcviku a postupné budovanie nového, moderného výcvikového systému a výcvikovej letky pre základný a pokročilý výcvik realizovaný zaškolenými slovenskými inštruktormi L‑39NG priamo na Slovensku. Tým sa výrazne zníži potreba finančne veľmi nákladného výcviku pilotov v USA. Okrem tejto úspory nákladov by tiež Slovensko profitovalo z nesporných prínosov priemyselnej spolupráce v podobe nových zákaziek pre slovenský letecký priemysel a tvorby desiatok nových kvalifikovaných pracovných miest.

Viac o L‑39NG
Lietadlo L‑39NG je moderné a efektívne ľahké prúdové lietadlo schopné plniť rolu ľahkého bojového lietadla a jednotného a komplexného lietadla pre plnohodnotný výcvik pilotov moderných vzdušných síl. Lietalo vychádza z aerodynamickej koncepcie pôvodných L‑39 s optimalizovanými prvkami pre zníženie odporu a zvýšenie účinnosti, a súčasne využíva technológie výroby a moderného vybavenia. Pohon dodáva vysoko úsporný motor FJ44-4M dodávaný s údržbovým systémom TAP Blue, ktorý užívateľom zaisťuje bezprecedentnú letuschopnosť a predikovateľnosť údržbových nákladov. Avionika lietadla je pripravená pre výcvik budúcich pilotov lietadiel štvrtej a piatej generácie a môže byť do značnej miery prispôsobená požiadavkám zákazníka. Lietadlo je v bojovej variante vybavené piatimi závesníkmi pre nosenie výzbroje. Súčasťou lietadla je aj široké spektrum simulačných technológií vrátane zapojenia do vysoko moderného taktického simulačného centra s cieľom zvýšiť účinnosť výcviku. Strategickým partnerom projektu L‑39NG je spoločnosť OMNIPOL, ktorá ho z 50% spolufinancuje a vlastní. Ďalšie podrobnosti o novom lietadle nájdete na www.l‑39ng.aero.
(Zdroj: PR Aero Vodochody)