Rozhovor s M. Balážom: Do armády sme neinvestovali 20 rokov. Aby bola obranyschopná, potrebuje novú techniku

Michal Baláž, riaditeľ podniku Tatra Defence Slovakia, ktorá len nedávno ohlásila návrat výroby legendárnych Tatroviek späť na Slovensko, nám prezradil, čím môže domáci produkt vo svete konkurovať, prečo potrebuje armáda obnovu svojho vozového parku a na čo nám budú vozidlá na platforme 8x8.
Začiatkom leta ste Slovensku slávnostne odhalili návrat Tatry na Slovensko a predstavili svoje plány. Aký má pre Slovensko význam príchod Tatrovky, čoby ďalšej automobilky?
Pre Slovensko to znamená hneď niekoľko dôležitých aspektov. Okrem toho, že tu máme – nazvime to – ďalšiu automobilku, na Slovensko sa postupne vracia výroba s vyššou pridanou hodnotou. Štát tak už nemusí vydávať zdroje pri nákupe nákladných terénnych vozidiel do zahraničia, ale v prípade kúpy týchto vozidiel s výrobou na území Slovenska má takýto výdavok charakter verejnej investície. S Tatrou prichádza do Trenčína rozvoj regionálneho strojárskeho priemyslu, rast zamestnanosti a s tým, ruka v ruke, rast ekonomiky. Pre štát to tiež znamená, že bude mať na Slovensku partnera, ktorý je schopný zabezpečiť výrobu a servis vozidiel určených pre silové zložky, čo znamená obrovskú úsporu verejných financií.
Tatra je historicky silno spätá so Slovensko. Azda každý si pamätá tatrovky z detstva. Vie však značka dnes konkurovať zahraničným vozidlám?
Ukazuje sa, že práve Tatra sa stáva významným hráčom v oblasti špeciálnych podvozkov. Uvedené dokazuje nie len dodávka vozidiel pre Belgickú armádu v stovkách kusov, ale tiež skutočnosť, že tieto vozidlá jazdia dokonca aj v Spojených štátoch, západnej Európe, Izraeli, či Indii. A ochota ich nahradiť nie je. Práve naopak, stupňujú sa snahy mnohých štátov o lokalizáciu výroby, ktorá je napríklad už v súčasnosti v Indii, na Strednom východe a pripravuje sa ďalšia lokalizácia v Južnej Amerike.
Keď sa bavíme o špecializovaných podvozkoch do ťažkého terénu, tak Tatra kvalitatívne a rovnako aj cenovo im dokáže hravo konkurovať. Ukazuje sa to aj pri medzinárodných tendroch v zahraničí, kde sa Tatra stáva čoraz populárnejšou.
Takže ak to zhrnieme v skratke – čím je súčasná Tatra podľa vás špeciálna?
Bezpochyby je to špecializovaným podvozkom, ktorý napriek svojej nižšej výške má najlepšiu priechodnosť terénom. Dovolíme si povedať, že o jedny z najlepších vozidiel vo svojej kategórii, čoho dôkazom sú vyššie menované referencie, ale aj fakt, že tieto autá využívajú ozbrojené sily členských štátov NATO a slúžia tiež záchranným zložkám, čo sme mohli vidieť práve pri hasení nedávnych požiarov v Grécku. Práve za pomoci vozidiel značky Tatra sa tu podarilo situáciu zvládnuť rýchlo a efektívne, na čom mali tieto vozidlá nemalý podiel.
Prečo sa Tatra vracia na Slovensko práve teraz? Súvisí to s vyhlásením zámeru obnovy vozového parku pre OS SR?
Tatra využívala kvalifikované pracovisko na Slovensku aj doteraz v sesterskej spoločnosti hlavne na výrobu vysokošpecializovaných podvozkov pre bojové platformy, ktoré mali charakter malých sérií. Vďaka takémuto prístupu sa na našom území podarilo vychovať škálu flexibilných odborníkov, ktorí sú schopní zvládnuť projektový typ výroby, charakteristickú častou zmenu typov vozidiel. Vplyv na rozhodnutie o plnohodnotnom rozšírení výroby vo forme dcérskej spoločnosti na našom území má, samozrejme, zámer obnovy vozového parku OS SR, ktorý dáva veľký potenciál väčšiemu rozšíreniu výroby.
Ministerstvo obrany SR chce nakupovať techniku za stovky miliónov eur v čase, kedy sa Slovensko ešte stále nepozviechalo z pandemickej krízy. Je toto podľa vás dobrý krok?
Ministerstvo má obrovský investičný dlh v podobe 20 rokov, počas ktorých sa do OS SR neinvestovalo skoro nič. Naša armáda pracuje vo väčšine oblastí s extrémne zastaranou technikou. V tomto prípade už nemôžeme polemizovať o tom, či je to dobrý alebo zlý krok. Už sa to stalo nevyhnutnosťou. Pričom úsilie MO SR musíme už len podporiť, nakoľko ich čaká neľahká úloha. Z objemu investičného dlhu, ktorý voči OS SR ako krajina máme, musí MO SR hľadať postupne priority, aby armádu zachovalo v prvom rade obranyschopnú a tiež aby začalo plniť aj svoje záväzky v rámci NATO, ktoré definujú, akú úroveň obranyschopnosti by sme mali dosiahnuť. Okrem toho sme si práve v týchto časoch, kedy vrcholí kríza s polovodičmi uvedomili, aké dôležité je mať strategickú výrobu doma, takpovediac poruke. V prípade armádnej techniky to platí obzvlášť.
Rozumieme. Napriek tomu sa natíska otázka – potrebuje Slovensko vôbec vozidlá 8x8? Nestačia nám nákladné vozidlá a pásová technika?
Nákladné vozidlá slúžia ako logistická podpora pre zabezpečenie bojových práporov. Pásová technika je základom ťažkej mechanizovanej brigády, ktorá potrebuje ako podporu nákladné vozidlá. Nie je však možné, aby ťažká brigáda zasahovala v každej požiadavke, ktorá je znesená na OS SR. Pre takéto prípady sa tvoria ľahké a stredné brigády, ktoré sú schopnejšie rýchlejšieho presunu do bojových operácií. Treba podotknúť, že súbežne ich cena je výrazne nižšia, ako pri pásovej platforme. Ak by sme chceli na území Slovenska vybudovať všetky bojové brigády na pásovej platforme, museli by sme vynaložiť zdroje, ktoré by nám v štáte chýbali v iných rezortoch.
Využitie zdrojov práve aj na vozidlá 8x8 tak znižuje potrebu vynakladania zdrojov na oveľa drahšiu pásovú platformu, ktorej počty sa na základe uvedeného mohli znížiť na súčasnú požiadavku. Čiže, uvedené rozhodnutie MO SR berme ako hlavne ekonomické rozhodnutie, ktoré umožňuje optimalizáciu potrebných zdrojov na investície do techniky OS SR.
Budete sa teda uchádzať v tendri Ministerstva obrany SR? Ak áno, budú to existujúcimi produktami, alebo slovenská Tatra príde aj s niečím vlastným?
K našej stratégii sa v tomto smere zatiaľ nechceme vyjadrovať. Je to príliš citlivá záležitosť. Pre MO SR musíme pripraviť produkt, ktorý bude predovšetkým akceptovateľný pre ich požiadavky. A to budeme vedieť vyhodnotiť až po zverejnení tendra.