Hľadať
Notifikácie 📣

Chceš dostávať čerstvé novinky?

Sledujte nás
Nastavenia súkromia

Takto chránime tvoje údaje - GDPR

domov

Skutoční novinári sa radujú: Američania nemajú radi správy generované umelou inteligenciou

Dokonca aj medzi Američanmi vo veku 18 až 29 rokov takmer polovica nepoužila ani nepočula o generatívnych nástrojoch AI, ako je ChatGPT. A ak áno, existuje jasný rozdiel medzi tým, čo novinári s týmito nástrojmi skutočne robia, a tým, čo si publikum myslí, že na čo ich používajú.

14.04.2025 16:00
debata

Najväčšie svetové spravodajské značky už experimentujú s umelou inteligenciou (AI) vo svojom obsahu. Ale väčšina čitateľov nie je ohromená. V skutočnosti väčšina hovorí, že chcú AI čo najďalej od skutočného spravodajstva. Takmer polovica amerických účastníkov nového prieskumu uskutočneného Poynter Institute for Media Studies a University of Minnesota uviedla, že nechcú, aby im boli oznamované správy generované AI. Ďalších 20 % si myslí, že spravodajské organizácie by túto technológiu vôbec nemali používať. Ako Poynter poukazuje, desiatky najznámejších amerických redakcií už používajú generatívnu AI, aby pomohli čitateľom vybrať si reštaurácie, dozvedieť sa viac o politických kandidátoch a ponoriť sa hlbšie do článkov. Ukazuje sa však, že ľudia to jednoducho nechcú. Informuje o tom server cybernews.com.

SECTEC SECURITY DAY 2025 Čítajte viac Konferencia o kybernetickej bezpečnosti SECTEC SECURITY DAY 2025

Viac ako 1 100 ľudí sa pýtalo na ich používanie médií a úroveň gramotnosti predtým, ako odpovedali na otázky o ich osobnom používaní AI a ich názoroch na jej využitie v žurnalistike. Na otázku, či sa zaujímajú o „nástroje, ktoré umožňujú čitateľom získať informácie prostredníctvom chatovania s virtuálnym asistentom alebo digitálnym chatbotom, ktorý poskytuje odpovede generované AI z predtým publikovaných správ“, 49 % odpovedalo, že ich vôbec nezaujímajú. Ďalších 39 % uviedlo, že by takýto nástroj použili len vtedy, „ak redaktori overia informácie v odpovediach, aby sa uistili, že presne reprezentujú fakty“. Čitatelia tiež jednoducho neveria organizáciám používajúcim AI na chrlenie článkov a viac ako polovica respondentov prieskumu si myslí, že vydavatelia už používajú generatívnu AI na vytváranie obrázkov a článkov.

Austrálsky dolár Čítajte viac Kyberzločinci sa v novej kampani pokúsili vykradnúť austrálske dôchodkové účty

Z najväčších spotrebiteľov správ – tých, ktorí majú vysokú úroveň spravodajskej gramotnosti – viac ako 90 % chce zverejnenie informácií o úprave textu a fotografiách pomocou generatívnej AI. „Údaje naznačujú, že ak to neurobíte, neočakávajte obrovský dopyt,“ povedal Benjamin Toff, docent na Hubbardovej škole žurnalistiky a riaditeľ Minnesota Journalism Center. Dátová novinárka Meredith Broussardová bola počas svojho hlavného prejavu na Summite o AI, etike a žurnalistike, ktorý sa konal v apríli v New Yorku, priamejšia. „Naozaj niekto z prítomných rád používa chatbota? Nie. Nemôžem ho vystáť. Tak hádajte čo? Aj vaši používatelia to cítia,“ povedala Broussardová. „Nie sú nadšení z interakcie s chatbotom na vašom webe.“

Document security Čítajte viac Fínska spoločnosť F-Secure vydala výročnú Príručku kybernetických hrozieb 2025

Podľa prieskumu Gallupovho inštitútu z roku 2024 sa v poslednom čase zvyšuje počet Američanov, ktorí veria, že AI spôsobuje viac škody ako úžitku. Prirodzene rastie aj percento Američanov, ktorí nechcú, aby AI písala správy. Samozrejme, existujú výhrady. Napríklad väčšina ľudí v skutočnosti nezažila produkt AI založený na správach – iba roboty zákazníckych služieb. Štúdia odhalila, že dokonca aj medzi Američanmi vo veku 18 až 29 rokov takmer polovica nepoužila ani nepočula o generatívnych nástrojoch AI, ako je ChatGPT. A ak áno, existuje jasný rozdiel medzi tým, čo novinári s týmito nástrojmi skutočne robia, a tým, čo si publikum myslí, že na čo ich používajú.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #USA #spravodajstvo #umelá inteligencia