Ruské úrady masívne rozšírili Kazanský letecký závod G. O. Gorbunova, kde sa vyrábajú a modernizujú strategické bombardéry vrátane nosičov jadrových zbraní. Informuje o tom fínsky denník Yle s odvolaním sa na analýzu satelitných snímok. Podľa novinárov boli v zimných mesiacoch na území závodu postavené nové veľké výrobné haly. Najväčšia z nich je dlhá približne 320 metrov a jej plocha dosahuje takmer 19 000 m² – čo je porovnateľné s tromi futbalovými ihriskami. Modernizácia podniku sa uskutočňuje v rámci programu v hodnote približne jednej miliardy eur, ktorého cieľom je zvýšiť vlastnú výrobu vo vojenskom a civilnom letectve. Avšak podľa informácií Yle, realizácia programu naráža na ťažkosti: sankcie a nedostatok kvalifikovanej pracovnej sily brzdia výrobu a znemožňujú dodržiavanie harmonogramov dodávok.

Kazaňský letecký závod má kľúčový význam pre ruský obranný priemysel: práve tu sa vyrába a modernizuje strategické letectvo, vrátane bombardérov schopných niesť jadrové zbrane. Závod zostáva jediným podnikom v krajine, ktorý dokáže nahradiť straty takýchto lietadiel, poznamenáva denník. V júni bolo približne 30 % ruského strategického letectva poškodených alebo zničených v dôsledku ukrajinského útoku na ruské letiská v rámci operácie Pavučina. „Na satelitných snímkach je vidieť, že pribudlo veľa novej výrobnej plochy. To však nevyrieši problémy leteckého priemyslu a odvetvia ako celku,“ uviedol pre Yle vojenský expert Marko Eklund, bývalý zamestnanec fínskej vojenskej rozviedky, ktorý už viac ako 20 rokov sleduje vývoj ruských ozbrojených síl.

Yle poukazuje na to, že napriek statusu jedného z najväčších a najdôležitejších leteckých podnikov v Rusku zostávajú výrobné výsledky závodu veľmi skromné. To podľa Eklunda demonštruje technologické zaostávanie Ruska, najmä v porovnaní s USA: „Rusko by chcelo vyzerať ako rovnocenný partner Spojených štátov, ale pokračujúca výroba zastaraných modelov bombardérov jasne hovorí o jeho skutočných možnostiach.“ V závode v Kazani pokračuje montáž a modernizácia lietadiel Tu-160M, ako aj výroba nových Tu-160M2. Tempo však zostáva nízke: v roku 2024 boli dodané iba dva Tu-160M2 a dva Tu-160M. Okrem toho sa v podniku modernizuje flotila Tu-22M3, ktoré, podobne ako Tu-160, sú aktívne využívané vo vojne proti Ukrajine na údery riadenými strelami.

Okrem vojenských lietadiel závod vyrába aj civilné lietadlá – najmä Tu-204 a mal by začať aj s výrobou nových Tu-214. Avšak, ako zdôrazňuje Yle, napriek uzavretej zmluve na 23 lietadiel Tu-214 bol v roku 2025 postavený len jeden takýto stroj. Fínsky denník tiež píše, že napriek západným sankciám sa Rusku v posledných rokoch podarilo získať komponenty pre svoje letectvo v hodnote najmenej jednej miliardy eur, a to pomocou ich obchádzania. Avšak teraz, poznamenáva Yle, sa tieto schémy obstarávania stávajú čoraz menej efektívnymi a čoraz zložitejšími na realizáciu.