Keďže v roku 2018 si od amerického výrobcu Lockheed Martin objednalo iba tridsaťštyri stíhacích bombardérov F-35A v celkovej hodnote 3,8 miliardy eur, existovalo podozrenie, že belgické letectvo nebude mať dostatok lietadiel na splnenie svojej operačnej zmluvy a splnenie požiadaviek NATO. Preto belgický minister obrany Theo Francken vyjadril zámysel získať ďalšie stroje, a to aj napriek debatám o závislosti Európy od Spojených štátov v oblasti obrany. Belgický vojenský rozpočet to však musí umožniť. Píše o tom francúzsky server opex360.com.

V tomto bode už belgická vláda oznámila svoj zámer zvýšiť vojenské výdavky z 1,3 % na 2 % HDP v tomto roku, čiastočne vďaka vytvoreniu fondu financovaného z dividend z podielov belgického štátu v určitých spoločnostiach, ako aj z predaja nestrategických aktív. Zdanenie zmrazených ruských aktív je jednou z možností, ktoré sa zvažujú. Hovorí sa však o ďalších krokoch. Podľa denníka De Morgen plánuje Brusel do roku 2035 investície v celkovej výške 36 miliárd eur, ktoré umožnia okrem iného získanie desiatich batérií protivzdušnej obrany (systém NASAMS je údajne vedúcim systémom), ďalších dronov MQ-9B Skyguardian a tretej fregaty. Uvažuje sa aj o vytvorení druhej motorizovanej brigády, ako aj o výraznom posilnení kapacít kybernetickej obrany.

Najviac komentárov, ba až kritiky, však pravdepodobne vyvolá projekt F-35A. Nie ako taký… ale kvôli jeho rozsahu. Doteraz sa hovorilo, že na splnenie svojich záväzkov voči NATO by Belgicko muselo získať ďalších 11 až 14 lietadiel F-35A. Plán, ktorý spomenul De Morgen, ide oveľa ďalej, pretože navrhuje nákup ďalších 21 lietadiel. Tým by sa veľkosť belgických stíhacích síl zvýšila na 55 stíhacích bombardérov. Pravdepodobne sa tým predvídajú budúce ciele v oblasti spôsobilostí v rámci Aliancie.

A priori by sa týchto 21 lietadiel F-35 vyrábalo v Cameri [Taliansko], kde majú Leonardo a Lockheed Martin montážny závod určený pre F-35 [FACO – Final Assembly and Check Out], ktorý bol slávnostne otvorený v roku 2013. Chýb už len to, aby lietadlá F-35, ktoré odtiaľ vyjdú, boli považované za európsky nákup… Medzitým by sa na nákup týchto 21 lietadiel F-35 malo vyčleniť 5 miliárd eur, táto suma by mala pokryť aj náklady na aktualizácie softvéru [vrátane prechodu na Blok 4, ktorý sa týka aj predtým objednaných lietadiel], údržbu v prevádzkovom stave a podľa De Morgena aj účasť na európskom projekte správy údajov o lietadlách F-35.