Ozbrojené sily členských štátov EÚ stále nie sú schopné sa v rámci terajšej dvadsaťsedmičky rýchlo presúvať. V novej správe o vojenskej mobilite v EÚ to 5. februára 2025 uviedol Európsky dvor audítorov (EDA), sídliaci v Luxemburgu. Organizáciu vojenských presunov môžu podľa neho sprevádzať významné meškania, spôsobené napríklad byrokratickými prekážkami, ale aj ďalšími okolnosťami.

„Jeden členský štát EÚ v súčasnosti vyžaduje, aby bolo povolenie na cezhraničný presun oznámené 45 dní vopred. Ten istý členský štát však v naliehavých prípadoch vydal povolenie na presun vojenského vybavenia na Ukrajinu do jedného dňa,“ všimli si audítori. „Tanky z jedného členského štátu EÚ nedostali povolenie na presun cez iný členský štát, pretože ich hmotnosť prekračovala hranicu stanovenú predpismi pre cestnú dopravu. Ťažká vojenská technika z jedného členského štátu EÚ sa nemohla dostať na vojenskú základňu v inom členskom štáte, pretože most, ktorý bolo potrebné použiť, bol určený len na ľahké dopravné zaťaženie. Nakoniec bolo potrebné zvoliť značne vzdialenú obchádzku,“ vypočítali audítori príklady ťažkostí, ktorým vojaci pri svojich presunoch v rámci Európskej únie stále čelia.

Politika vojenskej mobility EÚ sa pritom od prvého akčného plánu pre túto oblasť, prijatého v roku 2018, postupne vyvíjala. V rozpočte EÚ na roky 2021 až 2027 bola historicky prvýkrát vyčlenená samostatná suma na projekty dopravnej infraštruktúry dvojakého, to znamená vojenského a civilného použitia. Išlo o 1,7 miliardy eur. Situáciu potom zásadne zmenila útočná vojna Ruska proti Ukrajine: v jej dôsledku sa zo strategickej potreby vojenskej mobility v EÚ stala otázka, ktorú je potrebné naliehavo riešiť. V novembri 2022 tak Európska únia pod časovým tlakom zverejnila druhý akčný plán pre vojenskú mobilitu.

Audítori tvrdia, že Európska komisia pred jeho prípravou neposudzovala skutočné potreby dostatočným spôsobom a tak nemala k dispozícii ani spoľahlivý odhad potrebných peňazí. Rozpočet EÚ na vojenskú mobilitu bol síce relatívne skromný so sumou 1,7 miliardy EUR, ale členské štáty ho privítali ako krok správnym smerom. Európska únia rýchlo našla peniaze, čím vyslala dôležitý politický signál. Dopyt ale zďaleka prevýšil ponuku, a všetky finančné prostriedky tak boli už ku koncu roka 2023 vyčerpané, uviedol Európsky dvor audítorov. Výsledkom je teda značná medzera viac ako štyri roky, kým budú prostriedky EÚ na vojenskú mobilitu znovu k dispozícii, čo narúša stabilitu a predvídateľnosť financovania tejto oblasti.

Prostriedky navyše neboli správne zacielené. „Pri rozhodovaní, ktoré projekty infraštruktúry dvojakého použitia budú financované, neboli dostatočne zohľadnené geopolitické a vojenské faktory. Projekty okrem toho neboli systematicky vyberané, nie vždy išlo o umiestnenie s najväčším strategickým významom a nezohľadňoval sa širší kontext. Financované projekty sa nachádzali hlavne na východe EÚ. Na južnej trase smerom na Ukrajinu však Únia takmer žiadne projekty nefinancovala,“ uvádza EDĽS s tým, že preplatené boli hlavne železnice a železničné mosty, prístavné móla, diaľničné viadukty a cesty.

O zlepšení vojenskej mobility sa v posledných mesiacoch čoraz častejšie hovorí aj v rámci posilnenia obranných schopností Európskej únie. Obrana a bezpečnosť boli aj témou pondelkového neformálneho summitu EÚ v bruselskom paláci Egmont. Prezidenti a premiéri členských štátov EÚ debatovali o posilnení obrany EÚ aj jej financovaní. Strategická diskusia by mala byť podľa predsedu Európskej rady Antónia Costu usmernením pre Európsku komisiu i šéfku únijnej diplomacie Kaju Kallasovú, ktorá teraz vypracováva takzvanú Bielu knihu o budúcnosti európskej obrany. Európsky dvor audítorov je nezávislý kontrolný orgán EÚ so sídlom v Luxemburgu. Zamestnáva približne 950 pracovníkov v oblasti auditu, podpory a administratívy zo všetkých členských štátov EÚ.