Vojenské nákupy sú na Slovensku v posledných rokoch jednou z hlavných tém medzi expertmi aj laickou verejnosťou. Prispieva k tomu najmä nepriaznivá bezpečnostná situácia v Európe, ale aj samotný fakt, že Ozbrojené sily Slovenskej republiky (OS SR) boli dlhodobo podfinancované a väčšina vybavenia slovenskej armády pochádza z čias studenej vojny. Aktuálne sa realizuje niekoľko modernizačných projektov a jedným z nich je aj nákup nových nákladných a logistických vozidiel. V tomto konkrétnom prípade nebude Slovensko nakupovať nákladné automobily samostatne, ale chce sa pripojiť k Českej republike.
O tom, že slovenská armáda bude svoje prepravné a logistické kapacity modernizovať spoločne s Českou republikou rozhodla slovenská vláda na konci augusta. Predstavitelia výkonnej moci schválili Zámer spoločného obstarávania nákladných automobilov N3G s Ministerstvom obrany Českej republiky (ďalej len Zámer), ktorý predložil na vládu minister obrany SR Robert Kaliňák. Šéf rezortu obrany tak dostal mandát k začatiu rokovaní s českou stranou a do 31.12.2024 má predložiť vláde konkrétnu podobu dohody. Prvé vozidlá by sa mali začať vyrábať už v budúcom roku.
Ministerstvo obrany SR plánuje nakúpiť do roku 2031 celkovo 1307 vozidiel kategórie NG3 v predpokladanej hodnote 708,33 mil. eur. Tieto automobily budú postavené na podvozku Tatra, pričom 870 z nich bude obstaraných vo verzií valník na podvozku 6×6 a 437 vo verzii hákový nakladač kontajnerov na podvozku 8×8. Akvizícia tejto techniky bude prebiehať vo forme pripojenia sa k rámcovej dohode medzi Ministerstvom obrany ČR a firmou Tatra Defence Systems, s.r.o., ktorá bola podpísaná 18. júla 2024. České ministerstvo obrany na základe tejto zmluvy môže do roku 2031 nakúpiť až 872 vozidiel Tatra Force vo verziách T815–7 6×6 (valník) a T815–7 8×8 (valník a hákový nakladač kontajnerov).
Aktuálny stav armádnej logistiky nevyhovuje potrebám
Rozhodnutie o nákupe nových nákladných automobilov je pre ďalší rozvoj OS SR kľúčové. Nákladné vozidlá sú neoddeliteľnou súčasťou materiálno-technického zabezpečenia vojsk slovenskej armády, nakoľko tieto prostriedky prepravujú na miesto určenia potrebný vojenský materiál, zásoby, palivo, alebo špecializované kontajnery. O tom, že logistické kapacity OS SR v súčasnosti nezodpovedajú potrebám sa hovorí dlhodobo. Tento fakt sa v posledných rokoch pravidelne objavuje v hodnotiacich dokumentoch ministerstva obrany o stave slovenskej armády a informujú o ňom aj najvyšší predstavitelia OS SR.
Čítajte viac Ľahký tank CV90120 môže posilniť slovenskú obranuSlovenská armáda vo veľkej miere aj dnes využíva staršie typy nákladných automobilov, ako sú vozidlá V3S, T-813, alebo URAL, ale aj modernejšie nákladné autá Aktis alebo novšie modely značky Tatra. Najmä v prípade starších modelov už dnes nie je dostupný dostatočný počet náhradných dielcov, čo znižuje prevádzkyschopnosť automobilov. Zároveň sú staršie modely automobilov náchylnejšie na poruchy, čo negatívne vplýva na schopnosti a pripravenosť OS SR zásobovať jednotky potrebným materiálom. Situáciu neuľahčuje ani prevádzka viacerých podvozkových platforiem, ktorá nie je z hľadiska servisu a opráv techniky ekonomicky výhodná.
Nová technika je nevyhnutná, spoločný nákup je správnou voľbou
Dôvodov, prečo obstarať nové nákladné automobily pre OS SR sa nájde dostatok a v tomto kontexte je preto rozhodnutie rezortu obrany a aj samotnej Vlády SR správnym krokom. Slovenskí vojaci si zaslúžia modernú techniku, ktorá zlepší ich schopnosti, spôsobilosti a bude zodpovedať moderným štandardom. Voľba vstúpiť do spoločného nákupu nákladných áut s Českou republikou a obstarať vozidlá Tatra je zároveň logická a môže z nej profitovať aj slovenský obranný priemysel a v konečnom dôsledku aj slovenská ekonomika.
Čítajte viac Česko chce pre armádu kúpiť takmer 900 TatierZ vojensko-priemyselného hľadiska je zásadné to, že sa do dodávok vozidiel na podvozku Tatra môže vďaka existujúcej výrobnej infraštruktúre zapojiť slovenský obranný priemysel. Ten dnes disponuje kapacitami na servis a opravy týchto áut a zároveň je schopný vozidlá Tatra a potrebné náhradné dielce vyrábať. Inými slovami to znamená, že výrobu tejto techniky možno lokalizovať na Slovensko. Takýmto krokom sa značne posilní obranyschopnosť Slovenska, pretože domáci obranný priemysel dokáže v časoch krízy rýchlo dodávať požadovanú techniku a s tým spojené služby, ako napríklad zabezpečenie životného cyklu a opráv. Naopak, zahraničný dodávateľ alokuje v časoch krízy svoje výrobné kapacity prevažne pre domovskú krajinu, čím sa pre zahraničných zákazníkov predlžujú termíny dodávok techniky alebo náhradných dielcov.
Lokalizácia výroby a investície do nákupu techniky, ktorú domáci obranný priemysel dokáže vyrobiť a udržiavať jej prevádzkyschopnosť, sú pre štát výhodné aj ekonomicky. Príkladom pre Slovensko môže byť samotná Česká republika, ktorá vo veľkej miere využíva podvozky Tatra pre rôzne typy techniky a zbraňových systémov. Vďaka tomu sa dokáže český obranný priemysel dynamicky rozvíjať, posilňuje svoju pozíciu aj na zahraničných trhoch, ponúka ľuďom prácu a prispieva vo forme daní a odvodov do štátnej pokladnice. Rovnako postupujú aj mnohé ďalšie európske krajiny ako je Švédsko, Nemecko, alebo Taliansko, ktoré nakupujú vojenské nákladné automobily od domácich firiem. V blízkej budúcnosti sa k nim môže pridať aj Slovensko.
Geopolitika a medzinárodná spolupráca
Spoločné akvizície vojenskej techniky nie sú v Európe ani vo svete žiadnou novinkou a majú aj širší medzinárodný a geopolitický kontext. Nákupom vojenskej techniky od jedného výrobcu dochádza k väčšej interoperabilite jednotlivých ozbrojených síl. V jej rámci si jednotlivé krajiny môžu vymieňať skúsenosti s danou technikou a navzájom si pomáhať v školení personálu a dokážu ľahšie a efektívnejšie komunikovať s výrobcom danej techniky. Zároveň dokážu štáty s rovnakou vojenskou technikou počas cvičení a v reálnom nasadení efektívnejšie spolupracovať.
Čítajte viac Slovensko má šancu vstúpiť do spoločného nákupu tankov Leopard 2A8Príkladom už existujúcej spolupráce je spolok Leoben, ktorý združuje užívateľov tankov Leopard 2. Ide o neformálnu skupinu, ktorá ponúka užívateľom týchto tankov priestor pre výmenu skúseností a poznatkov s tankami Leopard 2. Spolok zároveň umožňuje svojim členom komunikovať priamo s výrobcom, takže krajiny môžu spoločne objednávať náhradné diely a svojimi skúsenosťami sa podieľať na vývoji týchto strojov.
Aj rámcová dohoda o nákupe vozidiel Tatra pre českú armádu, ku ktorej sa Slovensko pridáva, ponúka možnosť pripojiť sa k projektu aj ďalším krajinám. To predstavuje príležitosti pre prehĺbenie obrannej spolupráce, ako aj pre väčšie prepojenie obranných priemyslov, ktoré môžu spoločne participovať nielen na tomto, ale aj na ďalších projektoch. Slovenský priemysel má takto možnosť získať ďalšie schopnosti a sofistikované know-how pre ďalší rozvoj.