V júni 2022 holandské ministerstvo obrany oznámilo, že zvažuje získanie piatich nových dopravných lietadiel C-390 „Millenium“ od brazílskeho výrobcu Embraer, ktoré by nahradili štyri C-130H Hercules prevádzkované Koninklijke Luchtmacht (KLU – Kráľovské holandské letectvo). Toto oznámenie bolo prekvapením, pretože za favorita bol považovaný typ C-130J od americkej firmy Lockheed-Martin.
Čítajte viac Svetová trojka po Airbuse a Boeingu raketovo rastie. Medziročne až o 70 percentAko už bolo povedané, niekoľko prvkov naklonilo rovnováhu v prospech lietadla Embraer. Vzhľadom na to, že KLU odhadovalo, že jeho požiadavky na taktickú vzdušnú dopravu budú dosahovať najmenej 2 400 letových hodín ročne, zdalo sa, že C-390 by to mohol splniť len so štyrmi lietadlami. Vtedajší holandský minister obrany Christophe Van der Maat povedal, že „Na to by bolo potrebných päť C-130J.“ Okrem toho zdôraznil aj vyššiu dostupnosť C-390 v porovnaní s lietadlom Lockheed-Martin z dôvodu jednoduchšej údržby, ako aj „lepších výsledkov pri určitom počte prevádzkových a technických požiadaviek“.
Embraer C-390 Millennium je vojenské dvojmotorové transportné lietadlo strednej veľkosti, vyvinuté brazílskym leteckým výrobcom Embraer. Ide o najťažšie lietadlo, ktoré táto spoločnosť doteraz postavila. Dokáže prepraviť 20 až 25 ton nákladu na vzdialenosť 2 815 km pri maximálnej cestovnej rýchlosti 850 km/h.
Potom, v septembri 2023, keď sa rakúske letectvo (Österreichische Luftstreitkräfte) ocitlo v podobnej situácii s potrebou nahradiť svoje tri C-130K Hercules, oznámilo, že urobí rovnakú voľbu ako jeho holandský náprotivok. Z toho navyše vychádzal zámer nadviazať vzájomnú spoluprácu s cieľom znížiť obstarávaciu cenu nových strojov, ktorých jednotková cena sa vtedy odhadovala na 130–150 miliónov eur.
Diskusie boli úspešné, pretože 22. júla 2024 Embraer oznámil, že práve podpísal zmluvu na dodávku celkom 9 kusov C-390 Millenium do Holandska a Rakúska. Suma tejto objednávky nebola špecifikovaná. Tento „spoločný nákup umožní obom krajinám využívať synergiu v oblastiach, ako je výcvik, logistika a budúci vývoj platformy, v spolupráci s ďalšími operátormi C-390 z krajín NATO,“ zdôraznil Embraer. Rakúsko však nie je súčasťou Atlantickej aliancie…
Americký pilot: Slovensko má momentálne najlepšiu F-16 v Európe (TV Pravda, 23. júla 2024):
Aj spolupráca, ktorú spomína brazílska firma, by mohla mať európsky rámec, ako napríklad v rámci EATC (Európske veliteľstvo leteckej dopravy). Dve ďalšie členské krajiny NATO a EÚ tiež získali C-390: Portugalsko a Maďarsko. Česká republika oznámila svoj zámer urobiť to isté. Poľsko a Švédsko by sa mohli pridať.