Štátna duma prijala na plenárnom zasadnutí v druhom a treťom čítaní návrh zákona, ktorého cieľom je zaviesť režim vyhostenia cudzincov, ktorí nemajú zákonný dôvod na pobyt v Rusku. Dochádza k zmenám v zákone „o právnom postavení cudzincov v Ruskej federácii“. Režim vyhostenia je podľa dokumentu právny režim, ktorý sa vzťahuje na cudzích občanov alebo osoby bez štátnej príslušnosti, ktorí sa zdržiavajú v Ruskej federácii bez právneho dôvodu, s cieľom zabezpečiť ich odchod z Ruskej federácie alebo nadobudnutie zákonných dôvodov na pobyt, ktorý zabezpečuje usadenie sa, obmedzenie niektorých práv vo vzťahu k týmto osobám, uplatňovanie kontrolných opatrení federálneho štátu v oblasti migrácie.

Podľa návrhu zákona sa cudzinec, ktorý nemá právo zdržiavať sa v Ruskej federácii, bude považovať za osobu v režime vyhostenia odo dňa zapísania informácií o ňom do registra kontrolovaných osôb. Po vyradení z tohto registra je režim ukončený. Postup pri uplatňovaní nového režimu ustanoví ministerstvo vnútra. Cudzinec, na ktorého sa uplatňuje režim vyhostenia, má právo na požiadanie získať od územných orgánov ministerstva vnútra informáciu o dôvodoch na uplatnenie režimu vyhostenia, aby sa oboznámil s rozhodnutiami prijatými v súvislosti s ním a odvolať sa proti nim.
Dolnou komorou parlamentu je Štátna duma Federálneho zhromaždenia Ruskej federácie. Štátna duma pozostáva zo 450 poslancov, ktorí sú volení vo všeobecných voľbách podľa platnej ústavy na päťročné funkčné obdobie.
Pre kontrolované osoby sú stanovené viaceré povinnosti. Najmä musia informovať územné orgány ministerstva vnútra o mieste svojho pobytu a o výskyte okolností, ktoré bránia včasnému samostatnému odchodu z Ruska. Ak si kontrolovaná osoba opakovane neplní svoje povinnosti, rozhodne sa o jej umiestnení do osobitného zariadenia a o vyhostení. Na žiadosť cudzinca umiestneného v osobitnom zariadení sa jeho miesto pobytu čo najskôr oznámi príbuzným, administratíve v mieste výkonu práce alebo štúdia, obhajcovi, diplomatickej misii alebo konzulárnemu úradu štátu, ktorého je štátnym príslušníkom. Ak je jediným zákonným zástupcom dieťaťa alebo nespôsobilej osoby, ktorá sa nachádza v Rusku, alebo ak miesto pobytu iného zákonného zástupcu nie je známe, alebo nie je v krajine prítomný, opatrovnícke a poručnícke orgány budú informované o mieste pobytu takéhoto cudzieho občana čo najskôr. O umiestnení maloletého do osobitného zariadenia musia byť upovedomení jeho rodičia alebo iní zákonní zástupcovia.

Na kontrolované osoby sa vzťahuje aj niekoľko reštriktívnych opatrení. Medzi nimi sú zákazy štátnej registrácie právnických osôb a individuálnych podnikateľov, nadobúdania nehnuteľností, prepravy, registrácie nehnuteľností do katastra a štátnej registrácie dopravy. Zavádzajú sa obmedzenia týkajúce sa oprávnenia viesť motorové vozidlá, odopretia pripustenia na skúšku z oprávnenia viesť dopravu, odmietnutia zriadenia bankového účtu a vykonávania niektorých bankových operácií. Okrem toho majú takéto osoby zakázané uzatvárať manželstvá. Za týmto účelom matričný úrad pred uzavretím manželstva s cudzincom alebo osobou bez štátnej príslušnosti skontroluje, či je v registri kontrolovaných osôb.
Ruská polícia (Полиция России) nahradila v roku 2011 svoju predchodkyňu Milíciu (Милиция). Ruská polícia koná na základe Zákona o polícii, schválenom Federálnym zhromaždením Ruskej federácie 7. februára 2011 a neskôr prezidentom Ruskej federácie Dmitrijom Medvedevom.
Práva polície
Policajti podľa prijatého zákona pri výkone štátnej kontroly v oblasti migrácie v rámci vyhostenia získajú po predložení úradného preukazu oprávnenie na vstup do obytných a iných priestorov, v ktorých sa cudzinec v postavení vyhostenia zdržiava alebo skutočne nachádza. Okrem toho budú mať policajti právo požadovať od vládnych orgánov Ruskej federácie a zahraničných orgánov informácie a dokumenty potrebné na výkon štátnej kontroly, vrátane tých, ktoré tvoria obchodné, bankové, daňové a iné zákonom chránené tajomstvo, ako aj získať od bánk informácie o dostupnosti a číslach bankových účtov cudzinca v režime vyhostenia, o pohybe finančných prostriedkov na týchto účtoch.

Polícia bude môcť cudzinca sledovať v režime vyhostenia vrátane použitia technických prostriedkov. Táto norma sa vzťahuje aj na fyzické a právnické osoby, ktoré takýmto cudzincom poskytujú „pomoc pri pobyte na území Ruskej federácie“. Polícia bude mať právo pri výkone kontroly v oblasti migrácie v rámci režimu vyhostenia využívať údaje z mobilných zariadení a geolokáciu, platobné systémy, špeciálne technológie rozpoznávania tváre fungujúce v automatickom režime.

Prechod cez štátnu hranicu
Návrh zákona tiež mení zákon o štátnej hranici Ruskej federácie. Prechod cudzieho občana cez štátnu hranicu do krajiny jeho štátneho občianstva tak môže byť povolený na základe dokladu, ktorý identifikuje cudzieho štátneho príslušníka a ktorého za takého uznáva Ruská federácia, alebo na základe dokladu, ktorý má technické nedostatky a umožňuje zistiť totožnosť cudzieho štátneho príslušníka, ktorý sa má identifikovať.

Pri výkone hraničnej kontroly sa využíva hodnotenie rizík možného narušenia režimu štátnej hranice alebo vytvorenia ohrozenia bezpečnosti štátu. Štátnu hranicu nesmú prekračovať občania Ruskej federácie, voči ktorým bolo v súlade so zákonom ustanoveným postupom rozhodnuté o zákaze opustiť Rusko. Okrem toho zákon ustanovuje prípady, kedy cudzinec alebo osoba bez štátnej príslušnosti nesmie prekročiť štátnu hranicu. Hovoríme najmä o prípadoch, keď takýmto občanom nebol umožnený vstup do Ruskej federácie alebo bolo rozhodnuté o zákaze vycestovať z Ruska – do uplynutia platnosti zákazu alebo do zrušenia rozhodnutia. To platí aj pre prípady, keď nebola splnená požiadavka hraničného orgánu na poskytnutie biometrických osobných údajov potrebných na identifikáciu osoby, ako aj v prípade, ak pri hraničnej kontrole existuje riziko možného ohrozenia bezpečnosti štátu cudzincom, alebo osobou bez štátnej príslušnosti.
