Dnes uplynulo 14 rokov od tragédie v Hejciach. Pozostalí stále bojujú o odtajnenie spisu

Pred 14. rokmi vo štvrtok 19. januára 2006 došlo k najväčšej leteckej tragédii v dejinách Slovenska. Vojenské lietadlo sovietskej výroby AN-24 pri lete z Kosova počas približovacieho manévra na košické letisko narazilo pri maďarskej obci Hejce do vrchu Borsó. Pri nehode zahynulo 42 ľudí. Prežil jediný vojak – nadporučík Martin Farkaš.
Všetci sa vracali z Kosova, kde pôsobili vrámci misie NATO – KFOR a dohliadali tam na bezpečnosť. Po nehode bol na Slovensku vyhlásený štátny smútok. Rozlúčka s plnými vojenskými poctami sa konala za účasti tisícov ľudí v prešovskej mestskej hale. Na pohreb obetí havárie pricestoval aj vtedajší generálny tajomník NATO, Jaap de Hoop Scheffer.
Vtedajší slovenský minister obrany Juraj Liška krátko po poslednej rozlúčke s obeťami a osem dní po nehode podal demisiu.
Oficiálne vyšetrovanie ukončili v októbri 2006, kedy vojenská prokuratúra odmietla sťažnosť troch pozostalých, ktorí žiadali ďalšie vyšetrovanie, keďže nesúhlasili so závermi.
Prípad oficiálne uzavreli ako sériu chýb nebohých pilotov. Tí počas priblíženia na košické letisko mali vybočiť od predpísanej letovej dráhy, zároveň mali mať zle nastavený výškomer a tak nevideli, že letia príliš nízko. Keďže bola už tma a nízka oblačnosť, tak pravdepodobne do poslednej chvíle si nevšimli, že sú príliš blízko kopca. O 19.38 lietadlo AN-24 zavadilo o vrcholky stromov na vrchu Borsó a následne sa zrútilo na zem.
Časť pozostalých oficiálnu verziu odmieta
Niektorí pozostalí s oficiálnou verziou nesúhlasia a už niekoľko rokov žiadajú kompletné odtajnenie vyšetrovacieho spisu a obnovu vyšetrovania.
Podľa nich a najmä podľa zozbieraných dôkazov, nehodu nespôsobili piloti ale pravdepodobne technická závada. Pozostali, ktorí založili občianske združenie AN-24 (5605) Hejce, upozorňujú na nezrovnalosti vo vyšetrovacom spise, ktorého časť je verejná.
Neposkojní pozostalí argumentujú aj tým, že vyšetrovatelia odignorovali svedecké výpovede zo zeme, kde obyvatelia obce tvrdili, že videli záblesk a horiace lietadlo už vo vzduchu. Ďalej nesedia fotografie výškomera – iné nastavenie má pri nájdení v snehu a inak je nastavený pri skúmaní v laboratóriu.

Občianske združenie zároveň poukazuje aj na záznam letového zapisovača, ktorý zaznamenal problémy oveľa skôr, ako došlo k samotnému kontaktu s vrcholkami stromov. Navyše na jedna vrtuľa lietadla javí známky, že v čase nárazu do stromov i na zem, sa vôbec netočila.
Občianske združenie sa snaží odtajniť spis a obnoveniť vyšetrovanie.
Zo získaných dôkazov výpovedí sa domnievajú, že došlo k skôr k technickej poruche, keďže lietadlo malo problémy krátko pred odletom z Prištiny a navyše majú podozrenie, že bolo modernizované prístrojmi, ktoré neboli certifikované výrobcom Antonov.
Spis je stále tajný
Ministerstvo obrany dlhodobo odmieta odtajniť vyšetrovací spis, ktorý je v najnižšom stupni utajenia – vyhradené.
Vo svete pritom nie je bežné, že sa vyšetrovacia správa z leteckej nehody utají. Práve naopak, zverejňuje sa, aby sa v budúcnosti rovnakýcm chybám, či nedostatkom predišlo a podobné tragédie sa nezopakovali.
Pietna spomienka každý rok
Každý rok sa koná na mieste tragédie 19. januára pietna spomienka. Rovnako je tomu aj dnes. Od roku 2007 stojí v obci Hejce bronzová socha, ktorá pripomína toto nešťastie. Priamo na mieste tragédie je vytvorený pomník, ktorý tvorí 42 drevených kolov.
Obete havárie
Meno | Vek | Útvar | Pôsobenie v misii | Zastávaná funkcia |
---|---|---|---|---|
plk. Martin Haber | 57 | VÚ Liptovský Mikuláš | 6 mesiacov | Lekár obväziska |
plk. Štefan Ivan | MO SR | metodická pomoc | Zástupca vel. CRO ŠbRO GŠ OS SR | |
pplk. Ľuboš Balucha | 41 | VÚ Prešov | 6 mesiacov | Veliteľ kontingentu |
pplk. Josef Bigas | 32 | MO SR | 6 mesiacov | Náčelník pracoviska MO SR |
pplk. Igor Angelovič | 45 | GŠ OS SR | 12 mesiacov | Starší dôstojník veliteľstva KFOR |
pplk. Ľuboš Belák | 36 | MO SR | metodická pomoc | Náčelník oddelenia objasňovania a dokazovania trestnej činnosti na veliteľstve VP MO Trenčín |
pplk. Miroslav Novák | VÚ Malacky | posádka lietadla | Druhý pilot – veliteľ SDL Malacky | |
pplk. Michal Štang | 45 | ÚVD MO SR | metodická pomoc | Generálny vikár OS SR |
mjr. Vladimír Sopúch | 41 | SLPS Hlohovec | metodická pomoc | Náčelník logistiky |
mjr. Róbert Tulipán | 25 | MO SR | 6 mesiacov | VSD pracoviska MO SR |
mjr. Ľuboš Martinček | 37 | MO SR | 6 mesiacov | VSD pracoviska MO SR |
kpt. Igor Scigeľ | 33 | VÚ Liptovský Mikuláš | 6 mesiacov | Náčelník zmeny skupiny vojenskej polície |
kpt. Tomáš Žipaj | VÚ Malacky | posádka lietadla | Palubný inžinier | |
kpt. Norbert Kumančík | VÚ Malacky | posádka lietadla | Kapitán lietadla | |
kpt. Marián Fábry | 31 | VÚ Trebišov | metodická pomoc | Náčelník logistiky mechaniz. praporu |
kpt. Michal Agnet | MO SR | metodická pomoc | VSD OddROMZ CRO ŠbRO | |
kpt. Róbert Soľava | VÚ Malacky | posádka lietadla | Navigátor | |
kpt. Dominik Ocelka | 30 | MO SR | 14 mesiacov | Náčelník pracoviska MO SR |
npor. Ján Balog | 30 | VÚ Trebišov | 6 mesiacov | Veliteľ mechanizovanej roty |
npor. Marián Illéš | 29 | VÚ Trebišov | 12 mesiacov | Zástupca veliteľa roty |
npor. Jana Peštová | 27 | VÚ Zvolen | 6 mesiacov | Zástupca náčelníka skupiny PeM |
npor. Peter Orlovský | 26 | VÚ Prešov | 6 mesiacov | Zástupca náčelníka skupiny log. podpory |
npor. Adriana Joppová | 35 | VÚ Prešov | 12 mesiacov | Zástupca náčelníka skupiny vel. a spojenia |
npor. Alexander Gaál | VÚ Martin | 12 mesiacov | Starší dôstojník skupiny logistiky | |
npor. Ján Hejduk | VÚ Malacky | posádka lietadla | Vo výcviku na palubného technika | |
práp. Ondrej Keszi | VÚ Malacky | posádka lietadla | Radista | |
práp. Vlastimil Čepičan | 33 | Vojenská polícia | 10 mesiacov | Inšpektor skupiny vojenskej polície |
npráp. Róbert Letko | 35 | VÚ Prešov | 12 mesiacov | Starší inšpektor skupiny voj. polície |
por. Ľudovít Orlický | 26 | VÚ Prešov | 6 mesiacov | Dôstojník skupiny podpory velenia |
por. Dušan Paľuch | 27 | VÚ Prešov | 12 mesiacov | Dôstojník skupiny podpory velenia |
nrtm. Karol Malatin | 27 | VÚ Malacky | posádka lietadla | Technik elektro-špeciálneho vybavenia lietadiel |
nrtm. Daniel Gumenický | 31 | VÚ Trebišov | 6 mesiacov | Veliteľ mechanizovaného družstva |
rtm. Peter Krištan | 27 | VÚ Trebišov | 12 mesiacov | Veliteľ mechanizovaného družstva |
rtn. Marek Kičinko | 32 | VÚ Trebišov | 6 mesiacov | Technik roty |
rtn. Peter Komora | 22 | VÚ Trebišov | 12 mesiacov | Veliteľ mechanizovaného družstva |
čat. Bronislava Gregorovičová | 22 | VÚ Malacky | posádka lietadla | Palubná sprievodkyňa |
voj. Tomáš Kardoš | 23 | VÚ Michalovce | 6 mesiacov | Vodič družstva podpory a velenia |
slob. Peter Cogan | 28 | VÚ Trebišov | 12 mesiacov | Vodič prieskumník |
des. Juraj Žubor | 31 | VÚ Nitra | 6 mesiacov | Vodič prieskumník |
des. Pavol Čigáš | 35 | VÚ Trebišov | 12 mesiacov | Vodič prieskumník |
des. Rastislav Novák | 26 | VÚ Trebišov | 12 mesiacov | Vodič prieskumník |
Mgr. Peter Kotvan | MO SR | metodická pomoc | IMO SR |

Študent posledného ročníka žurnalistiky na Univerzite Komenského. Redaktor zameraný na technológie, IT a kyberbezpečnosť.