Boeingu nebolo tak zle už desaťročia. A bude horšie

Rok 2019 bol pre americký Boeing mimoriadne náročný – dodávky klesli na 11-ročné minimum a v prípade nových objednávok zaznamenala firma najhoršie výsledky za niekoľko desiatok rokov. Dôvodom je kríza okolo pôvodne najpredávanejšieho lietadla 737 MAX, ktoré úrady po celom svete nechali v marci minulého roka stiahnuť z oblohy.
Spoločnosť oznámila, že v roku 2019 zaznamenala celkovo 380 dodávok. V porovnaní s objemom dodávok za rok 2018 to predstavuje pokles o 53 %. Výsledok je najhorší od roku 2008. Príčinou je uzemnenie lietadiel 737 MAX, ktoré spoločnosť nemohla dodať zákazníkom a od januára zastavila jeho výrobu.
Pre firmu je to nepríjemné lebo práve civilné lietadlá tvoria väčšinu z tržieb a za lietadlá sa platí až po dodávke. Prepad v ich počte sa tak výrazne odrazí aj na finančných výsledkoch spoločnosti. Tie firma zverejní firma 29. januára.
Ešte horšie výsledky zaznamenal Boeing v prípade čistých objednávok, ktorých vykázal iba 54. To je najhorší výsledok za celé desaťročia.
Krízu Boeingu vyvolalo uzemnenie lietadiel 737 MAX, ku ktorému došlo po dvoch tragických haváriách v relatívne krátkom čase po sebe. Jedno z lietadiel patriace indonézskym aerolíniám Lion Air sa koncom októbra 2018 zrútilo do Jávskeho mora a začiatkom marca minulého roka havarovalo po štarte z letiska v Addis Abebe lietadlo spoločnosti Ethiopian Airlines. Pri haváriách zahynulo celkovo 346 ľudí.
Firma stále čaká na opätovné povolenie lietadiel s už upraveným stabilizačným systémom MCAS, ktorý je považovaný za príčinu havárií, do prevádzky. Americký Federálny úrad pre letectvo však súhlas stále nedal.
Svetovou jednotkou v produkcii civilných lietadiel sa tak za uplynulý rok stal európsky Airbus. Ten oznámil, že za minulý rok dodal rekordných 863 lietadiel a čisté objednávky dosiahli číslo 768.